Het nieuwe genieten in Wellness aan Zee

hemingways

BERGEN AAN ZEE – We gaan deze zomer Barefoot Chique op het strand. Want, Life is a Beach. We strijken neer voor een geweldige beleving in de Beach Club, waar we ons culinair laten spoilen door de chef kok onder het genot van zweverige klanken. Dromenland op strand.

Door Ype Minkema – 18-4-2016, 9:51 (Update 18-4-2016, 9:51)


Chique en luxe; het is dé ontwikkeling langs de duinenrij tussen Castricum en Camperduin. Alleen de namen al. Beachrestaurant Z, Club Zand, Bada Bing, Hemingway’s Beach Restaurant. Klinkt toch wel iets anders dan Bad Zuid en Bad Noord. En de club is natuurlijk ’redesigned by Piet Boon’. Een klein contrast met de exploitant van toen, die zelf met strandhout de gaten in de paviljoens dichtte, een patatje stuifzand en een smeltend waterijsje uit een loketje verkocht, en in de tussentijd het staangeld voor de windschermen nog binnensleepte. Dat kan niet meer. Wie niet meedoet, wordt weggespoeld, is de overtuiging.

Omslag

Gisteren werd het badseizoen geopend in Bergen aan Zee. De badplaats bestaat in 2016 maar liefst 110 jaar. Kennelijk tijd voor een grote omslag, want vier traditionele strandtenten veranderden van eigenaar en zijn omgetoverd in beachclubs. Joep werd Hemingway’s Beach Restaurant, Bruintje aan Zee heet nu Evi en Offshore gaat verder als Blooming Beach. Uit de Kunst, nummer vier, gaat verder op de ingeslagen weg. Vorig jaar kreeg De Jongens al een compleet nieuw uiterlijk, volgend jaar wordt Noord getransformeerd. Dan is de make-over van Bergen aan Zee compleet.

Contouren

De contouren van het oude Offshore, ten zuiden van de hoofdafgang, zijn nog duidelijk herkenbaar. Maar op de tekentafel van de architect ligt al de schets van het nieuwe paviljoen van Blooming Beach. Er komt, als het aan Hans de Vries, algemeen directeur van Blooming, ligt een nieuw, revolutionair concept. Strand, duinen en paviljoen moeten zo ongeveer in elkaar opgaan. ,,Een ontwerp vanuit de natuur. Een paviljoen als onderdeel van de duinen.’’ Blooming wil ’het pure strandgevoel’ opwekken. En wat het eten betreft, is het devies: ’s morgens op het land of in de zee, ’s avonds op het bord. Patat? Tuurlijk, dat is er nog voor wie dat wil, maar dan wel uit aardappels die in eigen tuin zijn geteeld. Gisteren werd het ’oude, nieuwe’ Blooming Beach geopend.

Egoïstisch

Hans de Vries: ,,Een gast moet zijn zorgen voor de strandopgang kunnen achterlaten. Rust, zorgeloos genieten.’’ Want, zegt de directeur, de maatschappij is al gejaagd genoeg. ,,En egoïstisch. We mogen best wel even stil staan, genieten van de dingen die we fijn vinden. Daar moeten wij voor zorgen. De grote wereldmerken kunnen dat niet, dat zijn tankers die het roer niet zo maar om kunnen gooien. Wij wel. Het besef is: het gaat niet om ons, het gaat om de gast. Daar moet je wel iets mee. Wij willen een bedrijf zijn dat meer doet dan alleen geld verdienen.’’

De zon in de zee zien zakken, de totale stilstand, de kracht van het zeewater, het eten uit eigen tuin en zee. Het is de geboorte van een nieuw soort badplaats: Welness aan Zee.

Aan de andere kant van de badplaats is Joep ’redesigned’ tot Hemingway’s Beach Restaurant. ’Overdag zit je met de voetjes in het zand, relaxen en loungen. Barefoot chique bij noemen wij dat.’s Avonds kun je prachtig dineren met zeezicht’, belooft de trendy club. Koert Smit was ooit registeraccountant, heeft onroerend goed in Amsterdam, maar de zee; dat was toch de onweerstaanbare trekpleister. ,,Een jongensdroom’’, noemt hij zijn nieuwe strandtent. Maar, een trendy beachclub in Bergen aan Zee, vernoemd naar Ernest Hemingway, de Amerikaanse schrijver diep uit de vorige eeuw? Smit: ,,Hemingway, als je je er in verdiept, was een groot avonturier. Reizen naar Cuba, de Key’s, Spanje. Pas perfect bij de sfeer.’’

Fidel Castro

Hemingway is overal. Aan de wand originele foto’s van de schrijver, zelfs met Fidel Castro. Welja, Fidel Castro in Bergen aan Zee. Smit speurde en kocht via internet. De zwaardvis wappert in het logo en hangt meer dan levensgroot boven de bar, want Hemingway was een vermaard ’Marlin-fisherman’. Zijn boeken zijn er ook. Natuurlijk: The Old man and the Sea. Daar is-ie weer: de zee.

,,We zijn nog maar net open, maar wel iedere vrijdag- en zondagavond helemaal vol. Vanaf dag één’’, zegt Smit. De omslag van strandtent naar beachclub heeft volgens de exploitant te maken met de ’kwaliteitsslag’ die ook in het dorp Bergen is gemaakt. ,,De gasten zijn toe aan hogere kwaliteit. We merken dat dit is wat ze willen.’’

Wat ook enorm heeft geholpen is dat veel beachclubs tegenwoordig het hele jaar mogen blijven staan.

De nieuwe trend van luxe en wellness is een golf die de hele Nederlandse kuststrook overspoelt. Jaren geleden al begonnen in Zeeuws Vlaanderen, zeggen Richard Groot (Deining, Castricum) en Hans de Vries (Blooming Beach, Bergen aan Zee). En via een tussenstop in Bloemendaal nu dan toch ook uitgerold naar het nuchtere noorden.

Er klinkt wel een waarschuwing. Een strandtent moet wel vooral een strandtent blijven, zegt Richard Groot. „Puur en stoer, dat moet het zijn. Niet van die plastic paleizen die je ook wel tegenkomt of schreeuwerige gebouwen. Je moet wel de spijkergaten blijven zien. Absoluut.”

Groot is de exploitant van Deining in Castricum, afgelopen zomer verkozen tot de beste strandtent van Noord-Holland. De ontwikkelingen gaan snel. Maar: „Een sterrenrestaurant aan zee, dat zou je niet moeten willen. Ik moet niets hebben van de sfeer van een sterrenrestaurant, waar iemand de hele tijd als een lakei in je nek hijgt. Het moet er vooral lekker los zijn. Je moet ook met je natte hond naar binnen kunnen.”

hemingways

Bron: Noordhollands Dagblad